De magische klok

Een toeschouwer (in dit voorbeeld : Joppe) neemt een getal in gedachten. Je zegt aan welk getal hij denkt en voorspelt ook welke kaart hij zal kiezen, nog voordat hij z'n keuze maakt !

Voor deze opmerkelijke truc heb je enkel een spel kaarten, een vel papier en een stift nodig.

Voorbereiding

Neem een kaart (om het even welke kaart, maar in dit voorbeeld nemen we hartentwee) en plaats linksboven en rechtsonder in de witte rand op de rugzijde, een onopvallend stipje (met potlood).

Leg deze - gemerkte - hartentwee op de dertiende plaats van boven (alle kaarten met de rugzijde naar boven) en stop het spel in het doosje. Schrijf op een vel papier : je hebt hartentwee gekozen !

Vertoning

Neem het vel papier (op de achterzijde staat je voorspelling) en teken er een groot uurwerk op (zonder wijzers !)

Vraag aan Joppe (onze toeschouwer) om aan een bepaald uur te denken. Als hij een getal in gedachten heeft, moet hij hetzelfde aantal kaarten van bovenaf (rugzijde bovenaan) het pakje nemen en er, zonder ernaar te kijken, op gaan zitten. Jij (dé goochelaar) draait je om zodat je niet kan zien (zelfs niet horen) hoeveel kaarten hij (Joppe) van het stapeltje heeft afgenomen. Denkt hij aan acht uur, dan moet hij acht kaarten (van boven) afnemen er op gaan zitten. Laten we aannemen (in dit voorbeeld) dat Joppe aan vijf uur denkt (en dus op vijf kaarten gaat zitten).

Je neemt nu het spel kaarten terug en telt één voor één twaalf kaarten (verwijs naar de twaalf cijfers van het uurwerk) van bovenaf af en leg ze op een stapeltje. Zo liggen de twaalf kaarten in een omgekeerde volgorde op tafel. Neem het stapeltje met de twaalf kaarten (rugzijde nog steeds naar boven gericht) en leg ze één na één bij de uren van de klok. Je begint bij één uur en gaat zo verder tot alle twaalf kaarten op hun plaats liggen.

Let ondertussen op de kaart met de stip ! Deze gemerkte kaart (hartentwee) geeft het getal (of uur) aan dat Joppe in gedachten heeft ! In ons voorbeeld zal deze kaart dus bij vijf uur liggen. Probeer zo onopvallend mogelijk de gemerkte kaart op te zoeken.

Neem je stift en teken (traag) een wijzer in de richting van vijf uur. Vertel Joppe dat hij aan vijf uur dacht. Volkomen verrast zal hij dit bevestigen (laat hem de kaarten tellen waarop hij zit). Draai nu de kaart bij de vijf uur om : in dit geval is dat hartentwee.

Vertel Joppe dat je niet alleen wist aan welk uur hij dacht, maar dat je ook reeds lang wist welke kaart bij zijn gekozen uur zou liggen ! Draai je blad om en toon de boodschap : je hebt hartentwee gekozen !

Wanneer je alle handelingen goed inoefent (en eventueel een leuk verhaaltje bij de truc vertelt) zal je met deze magische klok altijd veel indruk op je publiek maken !